טיפול באדם קרוב אינו כרוך רק בהתמודדות עם משברים גדולים, אלא גם בחוויות שגרתיות כגון ביקור ומעקב שוטף אצל הרופאים השונים.
לכם, כבני משפחה מטפלים, יש השפעה על מהלך הביקור. תוצאותיו ויישום ההמלצות של הרופא. נוכחותכם כשלעצמה יכולה להשפיע על מה נאמר, למי, ובאיזו מידה המידע מובן. אתם יכולים גם להאזין, לשאול שאלות, ולהעניק תמיכה כאשר הקרוב החולה אותו אתם מלווים חש חרדה או בלבול. מדריך זה עוסק בדרכים בהן באפשרותכם לסייע בעת הביקור אצל הרופא תוך שמירה על הצרכים שלכם.

  • עד כמה להשתתף?
    עד כמה עליכם להיות אקטיביים או לשבת בשקט במהלך הביקור אצל הרופא? להלן שני סיפורים אודות בני משפחה מטפלים:


מיכאל מתלווה לאמו, רינה, לרופא מדי חודש. ביקורים אלה מיועדים כדי לבדוק כיצד היא מרגישה עם הסוכרת ולחץ הדם הגבוה מהם היא סובלת. מיכאל אינו ביישן בדרך כלל. אולם במהלך ביקורים אלה אצל הרופא הוא נוטה להיות שקט מאד, מביט פעמים רבות כלפי מטה, ונראה כי אינו מקשיב. כתוצאה מכך, לפעמים הוא מפספס מידע חשוב לגבי התרופות שלה ואינו קובע תורים לכל הבדיקות אותן היא נדרשת לבצע. מיכאל מעוניין לדבר עם הרופא אודות בעיות הזיכרון של אימו, אולם הוא נרתע לעשות כן בנוכחותה..
מיכל מתלווה לכל הביקורים של בעלה דויד אצל הרופא. היא מביאה איתה תדפיסים מן האינטרנט ורשימה ארוכה של שאלות. מיכל משתלטת על השיחה, מדברת עם הרופא על מחלת הפרקינסון של דויד, התסמינים שלו והתגובה שלו לתרופות החדשות אותן הוא נוטל. דויד סובל מקשיים בדיבור ומודע לרעידות שלו. אף על פי שהיה מעוניין להשתתף, הוא אינו מתאמץ לדבר כאשר הוא ומיכל נמצאים אצל הרופא.
חשבו על החוויות שעברתם אתם לאחרונה במהלך ביקורים אצל הרופא.

  • האם העובדה שאתם נשארים ברקע אינה גורמת לכם להחמיץ הזדמנויות לתרום, כמו מיכאל?
  • האם כאשר אתם מובילים את השיחה, אינכם מגבילים את ההשתתפות של הקרוב החולה, בדומה למיכל?
    לפני הביקור אצל הרופא
  • נסו לתאם את הביקורים אצל הרופא לזמנים בהם האנרגיה שלכם ושל המטופל נמצאת בשיאה ודעתכם אינה מוסחת. ביקורים אצל הרופא מלחיצים דיים גם מבלי שתהיו מודאגים מכך שעליכם לאסוף את הילד מהמעון או לסיים פרויקט בעבודה.
  • אספו מידע מביקורים אצל רופאים אחרים. הביאו מידע זה עמכם לצד רשימת שאלות ונושאים בהם ברצונכם לדון עם הרופא.
  • הכירו את התרופות שהמטופל נוטל. אלה כוללות את כל תרופות המרשם ואת המשחות, התוספים והתרופות האחרות הנמכרות ללא מרשם. בקשו מהרופא רשימה מודפסת של כל התרופות, צלמו אותה ושימרו בסמרטפון או בכל תיקייה אחרת במחשב.
  • שוחחו עם המטופל על מה שברצונו להשיג מן הביקור אצל הרופא. לדוגמה:
     מהם החששות העיקריים שלו? האם מדובר בתסמינים גופניים, כמו כאב או קוצר נשימה? או שמא מדובר בתחושות, כגון עצבות ודאגה?
  • בידקו עם עצמכם מהם החששות העיקריים שלכם? האם הם זהים לאלה של המטופל? אם אתם חולקים את אותן התחושות, אז אתם יודעים במה להתמקד במהלך הביקור. אולם אם לכם ולמטופל יש חששות שונים, נסו להגיע להסכמה על נושא אחד או שניים שכל אחד מכם מעוניין לדון בו עם הרופא.
  • עליכם להחליט כיצד לדבר עם הרופא על סוגיות רגישות. אלה עשויות לכלול סימפטום העלול להיות מביך (כגון אי-שליטה בסוגרים) או מדאיג (כגון אובדן זיכרון או חששות לגבי נהיגה). ייתכן שכל אחד מכם יזדקק לזמן כדי לדבר עם הרופא

במהלך הביקור אצל הרופא
אמרו לרופא בתחילת הביקור כי לכם ולמטופל יש חששות ושאלות. קחו בחשבון, כי זמן התור הוא קצר, לכן נסו להיות ממוקדים בהתאם לשאלות שהכנתם מראש.
 שימו לב לסימנים המילוליים והבלתי-מילוליים של המטופל. למשל, הוא עלול לענות תשובות שגויות או מסולפות. הדבר עשוי לנבוע מכך שהוא אינו מסוגל לזכור עובדות מסוימות או חושש להרגיז את הרופא. הוא עלול גם לגלות סימנים בלתי-מילוליים המביעים כעס ותסכול.
 דברו כאשר אתם חשים שעליכם לעשות זאת. ייתכן כי יתקבל הרושם שהרופא מאיץ במטופל לבחור בטיפול לפני שנמצא בידיכם די מידע. או אולי תשובותיו של הרופא לשאלות של המטופל אינן מלאות או ברורות לחלוטין. במצבים מעין אלה תפקידכם עשוי להשתנות ממתן תמיכה שקטה לזה של דובר אקטיבי יותר.
 הרופא עשוי להיות רגיל לכך שאתם מדברים בשם המטופל או שאינכם מדברים כלל. אולם ייתכן כי מצבו של המטופל יגרום לכך שיהיה עליכם להדריך את הרופא בדרך חדשה לתקשר עימו, באמצעות מילים או פעולות. לדוגמה, אם תמיד הייתם שקטים במהלך הביקורים, אך המטופל מתקשה לתקשר, ייתכן שיהיה עליכם להתחיל לשאול שאלות רבות יותר על מנת לוודא כי אתם מבינים את ההוראות וההסברים של הרופא. או אם המטופל מעוניין לדבר כאשר הרופא שואל אתכם שאלה, פנו למטופל והציעו לו לענות במקומכם.
 עזרו גם לעצמכם אתם ממלאים תפקיד חשוב בטיפול. ודאו כי אתם מבינים כיצד לבצע מטלות חדשות, כגון טיפול בפצע או סיוע למטופל בשימוש בהליכון או במקל חדש. אולי לא תרצו להסתפק בלשמוע מה עליכם לעשות, אלא תרצו גם לצפות באדם אחר המבצע הליך זה ואז לנסותו בעצמכם. ייתכן כי תעדיפו לקבוע פגישה לקבלת הדרכה נוספת במידת הצורך.
לאחר הביקור אצל הרופא
לאחר כל ביקור אצל הרופא מומלץ כי תשוחחו על הביקור עם המטופל. להלן מספר שאלות שאולי כדאי שתדונו בהן:
 האם הביקור היה חוויה טובה? מה הייתי יכול/ה לעשות כדי להפוך אותו לטוב יותר? האם את/ה חושב/ת שהיה עלינו לעשות משהו אחרת?
 האם היית רוצה להיפגש עם הרופא ביחידות? אני יכול/ה להתקשר לפני הביקור הבא ולוודא שזה יקרה. אני לא אפגע.
 האם זה יהיה בסדר מצדך אם אבקש להיפגש עם הרופא ביחידות? אני לא רוצה להסתיר ממך כלום, אבל לפעמים יש דברים המדאיגים אותי, והייתי רוצה לדון בהם עם הרופא.
מה לעשות במקרים של חילוקי דעות בינכם לבין המטופל?
במקרים מסוימים ייתכן כי יהיו חילוקי דעות בינכם לבין המטופל. חילוקי דעות אלה עשויים להיות קשורים לביקור אצל הרופא עצמו או למתחים אחרים הצצים בעיתות לחץ. חשבו על חלופות במקרים של חילוקי דעות בינכם לבין המטופל:
 האם יש בן משפחה או חבר אחר היכול להתלוות לביקור אצל הרופא ולדווח לכם על התוצאות בצורה אמינה לאחר מכן?
 האם שיחה מתואמת מראש עם הרופא או האחות תעזור לכם לקבל את המידע לו אתם זקוקים? ייתכן שכך תוכלו להישאר ממוקדים במטרת הביקור, במקום בחילוקי הדעות ביניכם.
 בקשו עזרה מן הרופא כאשר קיימים חילוקי דעות לגבי הטיפול הרפואי. ייתכן שיש מישהו בצוות של הרופא המסוגל לעזור לכם ולמטופל להגיע להסכמה.

סיכום
זוכרים את הסיפורים על מיכאל ומיכל? הם הצליחו להתאים את האופן בו הם מתקשרים במהלך הביקורים אצל הרופא.
מיכאל שוחח עם העובד הסוציאלי בקופת החולים אודות בעיות הזיכרון של רינה. העובד הסוציאלי עודד את מיכאל לדון בכך ישירות עם אימו ולבקש את רשותה לדבר על כך בביקור הבא אצל הרופא. העובד הסוציאלי גם עזר למיכאל להבין כי הסיבה לכך שהוא לא משתתף פעיל בביקור אצל הרופא היא העובדה שהוא נבוך כאשר הרופא בודק פיזית את אימו. מאותו רגע מיכאל מקפיד להישאר בחדר ההמתנה במהלך הבדיקה. לאחר סיום הבדיקה הוא נכנס לחדר הרופא ומצטרף לדיון אקטיבי.
במקרה של מיכל, הרופא האט את קצב השאלות שלו על מנת לתת לדויד זמן להגיב. מיכל נמנעה מלשאול את שאלותיה עד שהייתה לדויד הזדמנות לדבר בשם עצמו. שניהם מרוצים משינויים אלה ומרגישים כי הם שותפים טובים יותר בטיפול.
יצירת שיחה פתוחה מסוג זה אצל הרופא המטפל טובה ומועילה לכל הצדדים. היא מאפשרת הקשבה, כבוד הדדי ועשויה לקדם את איכות הטיפול ותוצאותיו. תנסו, זה שווה את המאמץ.

http://www.nextstepincare.org/ Translation and adaptation source: