רקע

בישראל, כמיליון וחצי  ישראלים הם caregivers – תומכים ומטפלים בבן משפחה המתמודד עם מחלה, מוגבלות או ירידה תפקודית כתוצאה מזקנה. הם עושים זאת, במקביל לניהול בית וקריירה, מספקים בממוצע 21 שעות תמיכה בשבוע, למשך תקופה ממוצעת של ארבע וחצי שנים. לסיוע לבן המשפחה היבטים חיוביים רבים, למשל – תחושת סיפוק וחיזוק הקשר הבין-אישי. לצד כל אלה קיימות גם השלכות מרחיקות לכת על בריאותו הגופנית והנפשית של ה-caregiver, על מצבו הכלכלי והתעסוקתי ובסופו של דבר עלולות השלכות אלו להביא גם לערעור החוסן החברתי ולפגיעה במקומות העבודה ובכלכלה הלאומית.

שיעור ה  caregivers-צפוי לגדול באופן משמעותי בעשורים הקרובים, בשל מספר מגמות, כמו הזדקנות האוכלוסייה, עלייה בתוחלת החיים, נטל הולך וגדל של מחלות כרוניות, עלייה בשיעור הנשים העובדות ומורכבות המערכת הרפואית.

 חודש המודעות הלאומי לבני משפחה מטפלים בארצות הברית

בשנת 1997 הכריז ביל קלינטון, נשיא ארצות הברית לשעבר, על נובמבר כחודש המודעות הלאומי לבני משפחה מטפלים. מטרת היום הנה לעלות את המודעות לנושא של בני משפחה מטפלים ולקדם מדיניות, מחקר ופרקטיקה לקידום זכויותיהם, איכות חייהם, רווחתם ובריאותם. בכל שנה נבחר נושא מוביל ליום זה, אשר בא לידי ביטוי בפעילויות, פרסומים, כנסים ועוד. הנושא של חודש המודעות בשנה הנוכחית הנו "תהיה סקרן בנוגע לטיפול בבן משפחתך" כאשר המטרה הנה לחזק את הידע והכלים של בן המשפחה בכל הנוגע לטיפול בבן משפחתו. במסגרת יום זה, אנו מבקשים לעודד אתכם.ן לשאול שאלות, לבחון אפשרויות ולשתף את החלטות הטיפול המשפיעות על בריאותם ורווחתם של יקיריכם. להלן מספר נקודות שניתן להתמקד בהן.

היעדים של בן המשפחה שלכם

אתם מכירים את בן המשפחה שלכם באופן הטוב ביותר ומבלים איתו יותר זמן מכל אדם אחר. דברו איתו על המטרות הטיפוליות והאחרות שלו וכיצד ניתן לסייע בהשגתן לאור מצבו. אמנם זה לא פשוט לדבר על מטרות בזמן שמתמודדים עם מחלה/מוגבלות/ירידה תפקודית כתוצאה מזקנה, אבל שיחות אלה עשויות לעזור בקידום המטרות של בן המשפחה שלכם. מטרה יכולה להיות מטרה לטווח קצר, בינוני או ארוך ובכל נושא שחשוב ורלוונטי לבן המשפחה שלכם. מומלץ לבחור בין מטרה אחת לשלוש ולהגדיר משימות מוגדרות ומדידות להשגת המטרה/ות.

אפשרויות טיפול

סייעו לבן המשפחה שלכם להכיר ולהבין את כל אפשרויות הטיפול והשיקום הקיימות למצבו. בדקו איתו האם הוא מגיב טוב לטיפול הניתן לו. אם לא, התייעצו עם הצוות המטפל האם ישנן אפשרויות אחרות. לרוב המצבים ישנם יותר מטיפול אחד ולעתים רבות יש חידושים בתחומי הטיפול השונים – בין אם מדובר במינון אחר, תרופה חדשה או הליך חדש. בנוסף, אל תהססו לקבל חוות דעת נוספות על מנת לסייע לבן המשפחה שלכם לתפור את התכנית הטיפולית/שיקומית המתאימה והיעילה לו ביותר.

מחקר

האינטרנט הוא כלי מחקר נהדר, אך הוא יכול גם להיות מלא בעצות סותרות, ואפילו מסוכנות – אז אל תפסיקו שם! היו סקרנים וביקורתיים לגבי כל מה שאתם קוראים. האם מדובר על מקור אמין? היכן ניתן להשיג את המידע ממקורות אחרים. שוחחו עם חברים, משפחה ורופאים כדי לשאול כמה שיותר שאלות על מנת לסייע לבן המשפחה שלכם ללמוד על מצבו ועל דרכי הטיפול והשיקום הרלוונטיים אליו

תוכנית הטיפול

אם בן המשפחה שלכם נמצא בבית החולים, הקפידו לשאול מה תכנית ההמשך. האם הם יזדקקו לטיפול ביתי לאחר השחרור? האם ישנן תרופות או פרוצדורות חדשות שתצטרכו לנהל בבית? האם אתה יש לכם את המיומנויות לטפל במצבו? מי במסגרת הקהילתית עשוי לסייע בטיפול ועוד. רוב התמיכה והטיפול קורים בבית ובקהילה ורצוי כי יהיו לכם את הידע והכלים לסיוע בכך.

מיצוי זכויות

אל תתביישו לשאול שאלות בנוגע הזכויות המגיעות לבני המשפחה שלכם ולכם כבני משפחה מטפלים. מדובר על זכויות שעשויות להיות משמעותיות מאוד ולסייע לכם ולבני המשפחה שלכם בתהליך. לבחינת הזכאות שלכם אתם מוזמנים לעיין במדריך לבני משפחה מטפלים שהכנו ביחד עם בנק הפועלים , לפנות אלינו וכן להיעזר באתר כל זכות.

לסיכום, לטפל בבן משפחה זהו תהליך מורכב ולעתים שוחק, אך ככל שתדעו יותר, כך תוכלו להרגיש בטוחים ובעלי יכולת טובה לספק את הצרכים של אהובכם. זכרו – ידע הוא כוח!

בברכת חודש מודעות שמח!

צוות Caregivers Israel