אם חשבנו שיציאה מבית החולים תביא הקלה מלאה הרי שבשחרור מחכה פרק חדש ומאתגר לא פחות

אשפוז הורה בבית החולים הוא אירוע לא פשוט, מדאיג מאד ומעיק. היציאה מבית החולים, שבמקרים אחרים מסמנת את סוף המחלה המיידית, במקרה של הורים מבוגרים עלולה להצביע רק על תום החלק הראשון בהתמודדות שתימשך מחוץ לכותלי בית החולים ובבית.

פעמים רבות, הזמן לפני השחרור מחייב הכנות לרגע היציאה מפני שהמטופלים יוצאים באופן שונה לחלוטין ממצבם לפני שנכנסו ודרושות התאמות משמעותיות לחיים החדשים. המצב החדש צריך לקחת בחשבון שיקום רפואי, התאמה של הבית, השגחה רפואית ועזרה סיעודית. לשם כך אנחנו כאן.

צעד ראשון – הכנות לשיקום רפואי

עדיין בבית החולים: המלצה על מהות השיקום תינתן על ידי צוות בית החולים או על ידי רופא גריאטרי. היא תופיע במכתב השחרור מבית החולים.

מה עליכם לעשות: לפנות לקופת החולים של ההורה, כדי שיהיה רצף טיפולי.

למה עליכם לצפות: תכנית טיפול שמותאמת למטופל על ידי המערך הרפואי, בהתאם לצורך המיידי ולטווח הארוך, באופן שיאפשר שיקום הדרגתי וחזרה לחיים פעילים.

במסגרת הטיפול יתכן ויומלץ על טיפולים של פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת, ייעוץ דיאטני, אחיות, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים ועוד.

על פי צרכי המטופל יקבעו הטיפולים ויוחלט אם אלה יעשו בבית המטופל, במחלקה שיקומית או גריאטרית בבית החולים, באישפוז יום או במרכז שיקום.

צעד שני – השגת מכשור שיקום וניידות נדרשים

עדיין בבית החולים: אם המלצת הצוות הרפואי היא על הצטיידות במכשור רפואי יעודי לרגע שאחרי השחרור של המטופל, הרי שיש להיערך לכך.

מה עליכם לעשות: פנו מיידית לשירותי השאלת ציוד רפואי ושיקומי של עמותות שונות, בהם "יד שרה", עזר מציון" וכדומה. השאלת הציוד שימושית וחיונית מאד לתקופה שעד קבלת אישור הרכישה  ממשרד הבריאות.

למה עליכם לצפות: משרד הבריאות משתתף במימון מכשירי שיקום וניידות, כגון כיסא גלגלים, כיסא לשירותים ורחצה, מנוף להעברה ואמצעים אחרים, בהתאם לזכאותו ומוגבלותו של המטופל.

אחרי שתסתגלו לשיגרה החדשה, תוכלו לגשת לאחת מלשכות הבריאות המחוזיות של משרד הבריאות, למחלקות למחלות ממושכות ושיקום. שם תקבלו רשימה של ספקים מורשים, מהם תוכלו לרכוש את המכשור המדויק. אז כבר תדעו טוב יותר מה בדיוק נחוץ לכם.

צעד שלישי – התאמת סביבת המגורים

עדיין בבית החולים: התייעצו עם הצוות המטפל ותכננו את הגעת המטופל לבית בו ישהה בתקופה הקרובה. קחו בחשבון אם המטופל מסוגל ללכת, לעלות במדרגות, האם יש מעלית ועוד.

מה עליכם לעשות: בהתאם למוגבלות, דאגו לכניסה הראשונית שלו לביתו בביטחה. אחר כך, היעזרו בעובדים הסוציאליים בקופת החולים של המטופל כדי להבין מה נדרש.

למה עליכם לצפות: ייתכן ותידרש התאמה למצב חדש של המטופל והתאמה של דרכי הגישה לבית או לדירת המטופל.

למטופלים שהפכו למוגבלי ניידות לצמיתות, משרד הבינוי והשיכון בשיתוף משרד הבריאות, מסייעים במימון התאמות כמו שיפוץ והתאמת הבית, למי שעומד בקריטריונים שלהם ובהתאם להכנסה או בעלות על הבית.

המערך הסוציאלי בקופת החולים יעזור בקביעת הזכאות.

פרטים נוספים בקישור המצורף >> 

צעד רביעי – עובדים ישראלים או זרים

עדיין בבית החולים: עליכם לדאוג לקבל מכתב רפואי מבית החולים בו מודגש כי המטופל זקוק לרצף טיפולי והשגחה בביתו בכל שעות היממה.

מה עליכם לעשות: מרגע שברור שמצבו של המטופל מחייב השגחה צמודה, נסו לברר את תאריך שחרורו.

ערבו את העובד הסוציאלי בבית החולים, שידע בדיוק מה צריך לעשות וינחה אתכם בהתאם.

למה עליכם לצפות: תוקפו של ההיתר להעסקת עובד זר בהליך מהיר הוא שלושה חודשים בלבד. במהלך תקופה זו, צריך לעבוד על הנפקת היתר קבוע. גם ההליך המהיר עלול להימשך מספר שבועות. לכן, מלכתחילה צריך להיערך במקביל לקבלת אישור קבוע ברשות האוכלוסין וההגירה ולהנפיק להם טופס ייעודי של רשות האוכלוסין וההגירה עם:

  •         מכתב רפואי מבית החולים שמפרט את הצורך
  •         מכתב מלווה של העובד הסוציאלי בבית החולים
  •         ציון מועד השחרור המשוער של המטופל מבית החולים
  •         תשלום אגרה להעסקת עובד זר

להרחבת הידע על זכאות למטפל סיעודי זר קראו כאן >> 

שימו לב, מי שהגישו תביעה לגמלת סיעוד וזקוקים לעזרה סיעודית באופן מיידי, למרות משך הזמן של התהליך, יכולים לקבל שירות טרום סיעוד מחברות הסיעוד באזור מגוריהם, עד שהטיפול בתביעתם יסתיים. השירות ניתן ללא עלות על ידי חברות וארגונים החתומים עם המוסד לביטוח לאומי על הסכם לאספֵּקת השירותים הניתנים במסגרת גמלת סיעוד.

מידע נוסף על סיוע סיעודי מיידי, ניתן למצוא באתר הביטוח הלאומי כאן >> 

צעד חמישי – בדיקת ביטוחים קיימים

עדיין בבית החולים: זה הזמן לבדוק את פוליסות הביטוח המשלים וביטוח הבריאות שקיימות למטופל.

מה עליכם לעשות: שימו לב בעיקר לפוליסת הביטוח הסיעודי, במידה ויש ולביטוחי הבריאות.

נסו לבדוק אם יש למטופל ביטוחים משלימים בקופות החולים וביטוחי בריאות פרטיים. אלה יכולים לזכות בהחזרים או בהנחות להוצאות עבור תרופות, יעוץ רופא, ניתוח או תשלום חודשי בגין נכות או מחלה קשה.

למה עליכם לצפות: בדקו זכאות  לביטוחים משלימים בקופת החולים של המטופלם וביטוחים פרטיים בחברות הביטוח. אתר משרד האוצר מספק את השירות המקוון הר הביטוח לאיתור כל פוליסות הביטוח הרשומות על שמכם.

זה הזמן גם להתחיל לקרוא בהרחבה על זכאות לגמלת סיעוד והצעדים למימושה כאן >> 

צעד שישי – בדיקת אפשרות לטיפול רפואי בבית

עדיין בבית החולים: אם ברור שמצבו של המטופל אינו מאפשר יציאה פיזית שלו להמשך קבלת טיפול, צרו קשר עם קופת החולים שלו.

מה עליכם לעשות: ודאו שיש לכם את תאריך השחרור ואת הטיפול המומלץ ותאמו אותו עם קופת החולים של המטופל. טיפול זה כלול בסל הבריאות והוא יתבצע בבית, בתנאי שניתן לבצע אותו בבית.

למה עליכם לצפות:  בין הטיפולים שניתנים בבית המטופל המרותק – בדיקות דם, ביקור רופא או רופאה, ביקור אח או אחות, טיפולי פיזיותרפיה וכדומה.

צעד שביעי – בדיקת אפשרות לשילוב במוסדות לטיפול ממושך

עדיין בבית החולים: אם הצוות הרפואי ימליץ וינחה על טיפול סיעודי, הרי שזה הזמן להתחיל לברר אפשרויות.

מה עליכם לעשות: אם מצבו התפקודי רפואי של המטופל אינו מאפשר את המשך הטיפול בביתו, בשל העדר תנאי טיפול מתאימים, עליכם להתייעץ עם קופת החולים לגבי האפשרויות הקיימות לטיפול מתמשך.

המסגרת המוסדית המתאימה נקבעת על פי מצבו התפקודי, הסיעודי, הקוגניטיבי  והגריאטרי של המטופל.

צעד שמיני – הזכויות שלכם, המטפלים, בשלב זה של תום אישפוז

עדיין בבית החולים: זה בדיוק הזמן להכיר את הזכויות העומדות לכם, בזמן שאתם סועדים את המטופל.

אלה ההטבות המגיעות לכם על פי חוק:

  •         יש לכם זכאות להיעדרות ממקום העבודה בשל מחלת הורה או מחלת בן זוג, על חשבון ימי מחלה, עד 6 ימי עבודה (לפי חוק דמי מחלה).
  •         במידה ובן הזוג חלה במחלה ממארת תהיו זכאים, ל 60 ימי מחלה בשנה על חשבון ימי המחלה שצברתם.
  •         אם מצבו הרפואי של בן משפחתכם מחייב אתכם להתפטר אתם זכאים לקבלת פיצויי פיטורין מהמעביד (סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים, תשכ”ג, 1963) .
  •         חל איסור להפלות עובד בשל מוגבלות בן משפחתו בכל הנוגע לקבלה לעבודה, קידום, תנאי תעסוקה וכד'.

זה בדיוק הזמן שכדאי שתכירו את יחידת סגולה

אם בכל זאת יש לכם שאלות, אולי הם יוכלו לעזור.

"יחידת הסגולה" היא מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים הוותיקים המאושפזים בבתי החולים ולבני המשפחה המטפלים בהם וזו יוזמה של המשרד לשוויון אזרחי, שפעיל בחלק מבתי החולים. ניתן לקבל שם מידע על זכויות בריאותיות להן עשוי להיות זכאי האזרח הוותיק עם שחרורו מבית החולים, בשל השינוי במצבו הבריאותי.

אלה חלק מהנושאים בהם הם מטפלים:

  •         בירור זכויות מאושפז במעמד של "אזרח ותיק"
  •         הזכות לשיקום וסיוע בבירור זכויות המגיעות מקופות החולים
  •         סיוע בבירור זכויות המגיעות מהביטוח הלאומי
  •         אפשרויות לקבלת גמלת סיעוד
  •         בירור הטבות וזכויות עבור ניצולי שואה
  •         יידוע בדבר זכויותיהם של בני המשפחה המטפלים באזרח הוותיק המאושפז

ניתן למצוא את "יחידת הסגולה" בבתי החולים: זיו – צפת, אסף הרופא, שערי צדק – ירושלים, ברזילי – אשקלון, קפלן – רחובות, סורוקה – באר שבע, פוריה, רמב"ם – חיפה, מאיר – כפר סבא, שיבא – תל השומר, המרכז הרפואי לגליל – נהריה, איכילוב- תל אביב.

כמובן שתמיד תוכלו להתייעץ איתנו – מרכז הייעוץ והתמיכה של CareGivers Israel עומד לרשותך לטובת ייעוץ טלפוני ללא עלות כאן >> או שליחת הודעה בווטסאפ בלבד 055-9993311