שאלה זו היא אחת הקריטיות עבור בן המשפחה המטפל בחולה, בהגיעו לצומת החלטות

איך יודעים אם מה שמתאים לה או לו זה אשפוז או המשך טיפול בבית? הבית הוא המקום הרצוי, הבטוח, המוכר אבל האם הוא גם המקום הנכון והמתאים עבור היקר לכם, כזה שיספק עבורו את כל הצרכים? במה זה כרוך וכמה זה עולה? 

איך מחליטים אם המטופל יאושפז או יטופל במסגרת אשפוז ביתי?
כשמגיע הרגע בו מבינים שבן המשפחה המטופל זקוק לטיפול מסביב לשעון, מגיעים בני המשפחה והמטופל לצומת בו יש להחליט – האם לאשפז את המטופל או שמא להשאיר אותו במתכונת של טיפול ביתי, על כל הכרוך בכך.

אין ספק שהטיפול הביתי, במקום מוכר וידוע, הוא זה שהלב נוהה אחריו אבל האם הוא המתאים ביותר? אלה השיקולים שחשוב לקחת לפני ההחלטה הסופית:

  • מה מצבו הבריאותי, הקוגניטיבי, הנפשי והחברתי של המטופל? אם הפגיעה זמנית והמטופל ניהל חיים פעילים לפני כן, הטיפול הביתי עשוי להיות פתרון נוח, בתנאי שיש את התנאים המתאימים לכך ועל כך נרחיב בהמשך.
  • הטיפול הביתי דורש את ההתמסרות המלאה שלכם ושל בני המשפחה האחרים שמטפלים. האם החיים שלכם מתאימים לכך? קחו בחשבון שעות עבודה מחוץ לבית, זמן משפחה, התחייבויות אחרות, עזרה נוספת שתמלא את הזמן בו אינכם וכדומה. 
  • האם הבית מותאם לטיפול ביתי? יש לקחת בחשבון מיטה יעודית, ציוד רפואי, אולי גם כיסא גלגלים. האם הבית המיועד מותאם לצרכיו היומיומיים; הרפואיים, הסיעודיים, השיקומיים והחברתיים? האם אתם זקוקים לשיפוץ על העלויות הכרוכות בו?
  • טיפול מיטבי מחייב זמינות שלכם אבל גם עזרה של בני משפחה, חברים וגם עזרה מצד אנשי מקצוע ומתנדבים. הטיפול הביתי יהיה כמעט בלתי אפשרי ללא כל אלה.
    האם תצליחו להקים רשת תמיכה שכזו, לקיים את שגרת הטיפול, לחלק סמכויות ולשלוט בתמונה המלאה?

בהגיעכם לרגע ההחלטה, חשוב שתזכרו שאין דרך לזייף כוונות ושכל אחד נושא איתו מגבלות כאלה ואחרות ולכן ההחלטה צריכה להיות כנה, בעיקר מול עצמכם ומול המטופל. טיפול ביתי אינו מתאים לכל מטפל ולא לכל מטופל. עדיף לחשוב תמיד על טובת המטופל אבל לא להזניח גם אתכם ואת צרכיכם, כדי שתוכלו לקיים צורה כלשהי של חיים נורמליים לאורך זמן. זכרו, אם אתם 'תשברו' בדרך, זה יבוא על חשבון המטופל וחבל יהיה בכלל להגיע לכך. 

כמובן שתמיד תוכלו להתייעץ איתנו – מרכז הייעוץ והתמיכה של CareGivers Israel עומד לרשותך לטובת ייעוץ טלפוני ללא עלות כאן >> או שליחת הודעה בווטסאפ בלבד 055-9993311.

מהות האשפוז הביתי
בשנים האחרונות מתגברת הפניה לאשפוז וטיפול ביתי על חשבון האשפוז בבתי חולים, שהעומס עליהם משפיע על איכות הטיפול בהם. האשפוז הביתי לא מתאים לאנשים שאינם יציבים רפואית מבחינת נשימה, לחץ דם וכדומה ולמי שאין מי שיטפל בו באופן צמוד – בן משפחה או מטפל זר.

בקרב המאושפזים הביתיים ניתן למצוא כמה סוגי מאושפזים:

  • חולים כרוניים מוגבלים – מונשמים, חולי אלצהיימר וכאלה הנזקקים לשיקום. 
  • מאושפזים באשפוזים קצרים – כתחליף למחלקות פנימיות ולימים ספורים.
  • מאושפזי הוספיס – חולים במחלות סופניות שרוצים לסיים את חייהם בסביבה הביתית. 

כל אלה מקבלים טיפול מקצועי – אנשי הצוותים הרפואיים מגיעים לבתי המטופלים באופן יומי ובכל שעה,  כולל ביקורים אינטנסיביים לפי הצורך. באשפוז כלולות גם בדיקות דם, א.ק.ג ואולטרסאונד, כשבבית מוצבים מכשירי ניטור שונים. לבדיקות רנטגן מסיעים את החולה.

הטיפול בבית מקטין סיכונים בריאותיים כמו זיהומים, עוזר לשיקום הנפשי מעצם השהייה בסביבה הביתית הטבעית ועשוי לעזור לבני המשפחה לשלוט במצב מקרוב.

איך מגיעים לאשפוז ביתי?
כמה אפשרויות עומדות בפני מי שמעוניין לבדוק את האפשרות לסוג כזה של טיפול:

  • רופא המשפחה, שיוכל לאשר שטיפול כזה רצוי ולהמליץ לקופת החולים על התאמה שכזו.
  • אשפוז ביתי בחדר המיון של בית החולים בהמלצת אחות בקרה של קופת החולים או רופא. כאלה נמצאים רק בחלק מבתי החולים (שערי צדק, רמב"ם, בני ציון וולפסון).

אשפוזים כאלה יעשו רק באישור החולה ואחרי בדיקה שיש אפשרות לטיפול כזה בבית, אם על ידי בן משפחה או על ידי עובד זר.

מה מציעות קופות החולים והחברות הפרטיות בנוגע לאשפוז הביתי?
קופות החולים השונות מציעות אפשרויות שונות לאשפוז ביתי דרך יחידות פנימיות שלהן או באמצעות חברות פרטיות שמטפלות בכך.

קופת חולים מכבי
במסגרת הסל הבסיסי נותנת הקופה אשפוז בבית במקום אשפוז במחלקה פנימית בבית החולים. ההפנייה לאשפוז בית מופקת על ידי רופא ומועברת אוטומטית לצוות מתאם אשפוז בית, שיוצרים קשר תוך שעות ספורות ואז מגיע צוות אשפוז בית יגיע אליכם לבדיקה תוך 2-4 שעות מקליטת ההפנייה.

שרותי האשפוז כוללים ביקור רופא וביקור אחות לפחות פעם ביום, אספקת תרופות וציוד נדרש, ביצוע בדיקות דם ובדיקות דימות, מוקד שרות טלפוני 24/7, הסעה, במידת הצורך, מהבית לטיפולים ובדיקות וחזרה.

השירות, לאחר שאושר, יהיה ללא עלות.
כל הפרטים כאן >> 

קופת חולים מאוחדת
מאפשרת טיפולי בית באזורים שונים בארץ . כדי לברר לגבי אשפוז בית ללקוחות מאוחדת יש צורך לפנות לקופת החולים או לרופא המשפחה או במוקד *3833

קופת חולים לאומית
השירותים שיינתנו במסגרת אשפוזי הבית  של הקופה כוללים: ביקור יומי של רופא ואחות, מוקד 24/7 שמאויש על-ידי אחות ורופא יועץ, ביצוע בדיקות מעבדה בבית, ביצוע בדיקות הדמיה באמצעות הסעות הלוך ושוב מבית המטופל במימון הקופה, מתן תרופות וציוד רפואי. 

השירות, לאחר שאושר, הוא ללא עלות.

קופת חולים כללית
היחידה לטיפולי בית מעניקה טיפול במצבים רפואיים מורכבים כגון: אי ספיקת לב קשה, חולים לקראת סוף החיים, חולים אונקולוגיים, מונשמים, עם פצעים קשיי ריפוי וכדומה.
ההפנייה תעשה על ידי רופא המשפחה, שיישאר מעודכן כל העת. נציג יגיע לביקור לבדיקה והערכה של מצבו הרפואי של המטופל, ותיקבע תכנית טיפול שמתאימה באופן אישי למטופל, למצבו ולצרכיו.

היחידה לטיפולי בית מורכבת מרופאים, אחיות, רופאים מומחים, מומחים פרא־רפואיים ועובדת סוציאלית.

השירות ניתן ללא עלות.

פרטים נוספים כאן >>

חברות פרטיות, שפועלות מטעם קופות החולים ו/או מציעות אשפוז פרטי:

צבר רפואה. מעניקה שירותי הוספיס בית ואשפוז בית במימון מלא של קופות החולים. מטופלים שאינם מבוטחים ע"י הסדרי הקופות יכולים לקבל את השירות באופן פרטי.  כל הפרטים כאן >>

שרן רפואה עד הבית. כל הפרטים כאן >> 

הומדיקל. כל הפרטים כאן >> 

Home Cure  – טיפול ביתי. כל הפרטים כאן >> 

האוס פיטל יד שרה. כל הפרטים כאן >>