דבר לא מכין אותנו ליום בו המבוגרים במשפחתנו יהפכו לפתע לאנשים, שזקוקים לעזרה צמודה כדי להמשיך ולקיים סוג של חיים שגרתיים. בגלל מורכבות החיים, מעבר לתמיכה ולסיוע שאנחנו, בני המשפחה נעניק להם, אחד הפתרונות האפשריים הוא למצוא מטפלת או מטפל, שיטפלו בבן המשפחה המבוגר, בביתו שלו ואף בבית המוגן או הסיעודי בו הוא או היא מתגוררים.

הבעיה:

את ההבנה שעזרה מיידית דרושה אתם מקבלים אצל הרופא או בבית החולים, רגע אחרי שנפלו עליכם השמיים וברור, שמטפלת או מטפל צריכים להיכנס לביתו של בן המשפחה המבוגר מייד כשייצא מאישפוז, דהיינו, באופן מיידי.

כדאי לבדוק מיידית אצל הצוות הרפואי מה רמת העזרה לה יזדקק בן המשפחה החולה. כדי להחליט מה הדרך והפתרון המתאים למטופל ולכם, מומלץ לפנות לעובד או עובדת סוציאלית ולהתיעץ איזו עזרה תצטרכו לחפש ומה השינויים הצפויים למשפחה כולה בצעד זה.

מה עושים קודם?

נדמה שעול העולם כולו נפל על כתפיכם, הרבה מידע חסר והרבה שאלות מציקות לכם. החלטות צריכות להתקבל במהירות. ראשית, דעו שאתם לא לבד ולא הראשונים שזה קרה להם ולכן מידע נמצא במערכת ויש זכויות שמגיעות לכם ולבן המשפחה לו אתם בוראים כרגע מערכת קיום חדשה.

ריכזנו עבורכם מידע וכמה פעולות ראשוניות שעשויות לעזור לכם לעשות סדר בשלב בו אתם צריכים להכניס עזרה מבחוץ לבית המטופל או אל ביתכם.

הפתרונות המהירים:

שימו לב, בתחתית כתבה זו צרפנו קישורים שיעזרו לכם להגיע למקורות העזרה ישירות.  נזכיר גם ש שמרכז הייעוץ של CareGivers Israel עומד לרשותך לטובת ייעוץ טלפוני ללא עלות כאן >> או שליחת הודעה בווטסאפ בלבד 055-9993311

  •         עזרה יומית על בסיס שעתי מביטוח לאומי – אם בן המשפחה מאושפז וידוע שיזדקק לעזרה מיידית לכמה שעות ביום שישוחרר ולא ניתן להמתין לאישור הביטוח הלאומי על עזרה הדרושה לה או לו, ניתן לקבל שירותי טרום סיעוד מחברות סיעוד פרטיות הנמצאות בהסדר עם המוסד לביטוח לאומי.

במקרה כזה העובד שיגיע יועסק לפחות 6 שעות בשבוע על חשבון החברה ללא כל חובה של המטופל, עד החלטת הביטוח הלאומי ועד חודש ימים. ניתן לברר את פרטי החברות המספקות שירות זה, באמצעות העובדת הסוציאלית בבית החולים או באתר הביטוח הלאומי.

מומלץ להתייעץ בנושא כבר בימי האשפוז הראשונים עם העובד/ת הסוציאלי/ת במחלקה בבית החולים ו/או לבדוק במחלקה האם יש נציגים של "יחידות סגולה" בבית החולים. הנ"ל יוכלו לסייע לכם במיצוי זכויות ובהגשת טפסים לביטוח לאומי. 

  •         איך מסתדרים כלכלית? אתם זכאים לעזרה – גמלת סיעוד ניתנת לתושבי ישראל בגיל הפרישה מעבודה, שמתגוררים בביתם או בדיור מוגן במחלקות עצמאיות וזקוקים לעזרה יום יומית. העזרה ניתנת לפי מבחן הכנסה.

את הגמלה ניתן לקבל כשירות ועבור מי שמעסיק מטפל צמוד, ניתן, בתנאים מסוימים, לקבל את כל גמלת הסיעוד בכסף ולהעסיק את המטפל ישירות, ללא תיווך של חברת סיעוד.

ניתן גם לקבל גמלה קצרת מועד למשך 60 יום.

  •         הכנסת עובד זר – כדי להבין מה בדיוק אתם צריכים, ברגע שנודע לכם על הצורך מהצוות הרפואי, היעזרו בעובד או עובדת סוציאלית בבית החולים.

הבנתם שעובד זר הוא הפתרון? הגישו מיידית לרשות האוכלוסין וההגירה את טופס הבקשה למתן היתר לעובדים זרים, בצרוף מכתב רפואי המציין תאריך שחרור מבית החולים וצורך בטיפול והשגחה 24 שעות ביממה. הטופס כאן >>

  •         דעו בפני מה אתם עומדים – ראשית, אדם נוסף, בשלב זה זר, נכנס למרחב הפרטי של בן המשפחה ובפועל, למשפחה שלכם.

שנית, כדי לקבל בכלל עובד או עובדת, עליכם לקבל היתר להעסקתו או העסקתה.

בנוסף, עליכם לבדוק יכולות כלכליות, קבלת גמלות לשם כך, כפי שהסברנו קודם, להכין עבורה או עבורו אזור אישי בבית, גיוס שלה או שלו מול חברה או תאגיד שעוסק בכך והכנה של חייכם להשגחה ופיקוח על רווחת המטופל אבל גם של המטפל ועל הקשר הנרקם ביניהם כדי להבטיח אווירה טובה והשגחה נאותה, גם כשאינכם בנמצא.

עם קבלת היתר ההעסקה, אתם המעסיקים של העובדת או העובד ועליכם לדאוג לזכויותיהם, לרווחתם ותנאי חייהם. מלבד שכר, אתם מחויבים בתשלום אגרות, עמלות, ביטוחים ותנאים סוציאליים עבורם.

קחו בחשבון תקופת הסתגלות ורגישות של כל הצדדים אלה עם אלה ולמצב החדש.

כמה זה יעלה לכם?

אם לא די בעול הנפשי הכרוך בהתדרדרות בן המשפחה ובצורך לתפעל שינוי מהותי בחיי המשפחה במהירות, מגיע הצד הכלכלי וזה עלול להיות יקר ומכביד מאד.

  •         עלויות בסיסיות – למטפלת או המטפל יש לשלם שכר, ימי מנוחה, ביטוח בריאות, ימי חג ומועד, חופשה שנתית, ימי מחלה ודמי הבראה, פנסיה ופיצויי פיטורים. כן, כל אלה, ממש כפי שמקבל כל מועסק אחר במשק הישראלי.
  •         דרך מי מעסיקים? דרך לשכות פרטיות בעלות רישיון והיתר מרשות האוכלוסין וההגירה, שרך חברות סיעוד, שיכולות לקשר בין משפחות ללשכות פרטיות, באיתור עצמאי, תוך קישור שלו ללשכה פרטית ובעזרת אתרים ייעודיים לכך.
  •         אפשרויות ההעסקה – יש שתי אפשרויות: העסקה במקביל של חברת הסיעוד ושל המשפחה, כשכל צד משלם חלק האחר מהשכר או העסקה ישירה בה גמלת הסיעוד מגיעה לחשבונו של בן המשפחה המטפל והוא מתנהל בלעדית מול המטפלת או המטפל הזה.

כדאי לדעת, העסקה ישירה תחסוך למשפחה מאות שקלים בחודש ותבטיח רצף טיפולי לא לפי זמינות העובדים בסוכנות כלשהי אבל תחייב את המשפחה לקחת אחריות על תפקידם כמעסיק במשרה מלאה עבור אותו מטפלת או מטפל.

רוצים לדעת מה מכל המוצע כאן מתאים עבורכם ואולי גם יקל עליכם? זכרו שמרכז הייעוץ של CareGivers Israel עומד לרשותך לטובת ייעוץ טלפוני ללא עלות כאן >>  או שליחת הודעה בווטסאפ בלבד 055-9993311

מקורות מידע לכתבה זו:

מדריך סיוע למבוגר שהפך לסיעודי ולבני משפחתו באתר "כל זכות" ניתן למצוא כאן >>

מדריך הטיפול האישי בבית של הביטוח הלאומי כאן >>

כל המידע על מטפלים מטעם ביטוח לאומי באתר רעות כאן >>

מדריך מלא להעסקת עובד זר כאן >>

איך מעסיקים מטפל זר וכיצד ניתן לחסוך אלפי שקלים בשנה כאן >>

 העסקת עובדים זרים בסיעוד/ אגרת למעסיק/ משרד העבודה והרווחה לינק 

אוגדן זכויות וחובות למטופלים ולעובדים זרים בענף הסיעוד – רשות האוכלוסין וההגירה לינק