חג פסח כה משונה לא זכור לאף אחד מאתנו. החג המשפחתי, החגיגי והמסורתי הזה ייראה השנה שונה לגמרי מכל דבר שהכרנו.

כולם בסגר בבתים, מבוגרים ואלה הנמצאים בקבוצות הסיכון מסוגרים בביתם, אין יוצא וההוראה החד משמעית לכל אזרחי המדינה היא, שכל בית יעשה את ליל הסדר בהרכב של בני אותו הבית בלבד. סליחה, מה זה, ליל הסדר, החג המשפחתי ביותר בשנה ייערך ללא כל המשפחה? כן ולכולנו מומלץ להתרגל לכך כבר עכשיו.

אצלנו בבית כחודש לפני החג מתחילים לברר במשפחה מי מגיע להורים, מי ילך למשפחה של "הצד השני", מי מכין איזו מנה ומה נקנה זה לזה.

כבר לפני כשבועיים היה ברור, שמה שהיה ומה שתוכנן, כבר לא יהיה. סבתא, האחראית על ארוחות החג, זו שיודעת להכין עבורנו את מנות החג בדיוק כמו שאנחנו אוהבים, שהשולחן שלה תמיד היפה ביותר והחגיגי ביותר, סגורה עם סבא בבית. כל המסורות הקטנות והגדולות, לא יתקיימו השנה. לא כפי שהכרנו, לפחות. "לא יהיו הדגים של סבתא השנה?" שואל הנכד. לא, לא יהיו, למרבה הצער העמוק.

בכל זאת, כדאי לנסות להיערך לחג המשונה ויוצא הדופן הזה ולעשות, כפי שאמרו לנו: "לעשות מהלימון – לימונדה":

  • תעשו בהקדם שיחה של כל בני המשפחה והכינו את כולם. תנו לכולם לעבד את הדבר, להביע את האכזבה, הצער ופשוט תעודדו זה את זה. כולם בעניין הזה יחד.
  • מאסטר שף סבתא – תכננו בישול משותף של המנות האהובות. זה הזמן של סבתא להעביר את המורשת הלאה, לחלק מתכונים ולהעביר שיעורים בהם בכל בית יבשלו יחד איתה, בשיעור וידאו, את המנות האהובות או לפחות את חלקן.
  • סבא קורא בהגדה גם השנה – תכינו את סבא לכך שיקרא גם השנה. אותן תוכנות שיתוף טכנולוגיות, שאפילו הרבנים התירו שימוש בהן השנה (ווטסאפ, זום ודומות להן), יוכלו לגרום לכולנו להרגיש מעט מאווירת החג יחד.
  • מצות וביצים כשל"פ – תדאגו כבר היום לבני המשפחה שלא יכולים יוצאים לקניות ותבדקו אם יש להם כל מה שצריך כדי לנהל סדר כהילכתו או לפחות סדר כפי שנוהגים לחגוג אצלכם במשפחה. אל תשכחו, שהשליחויות בימים אלה נוטים להתעכב והיערכו בהתאם.
  • אווררו את בגדי החג – לשולחן החג, בכל צורה, נגיע בבגדי חג. גם מי שלא יוצא מהבית, גם מי שכבר שבועות לא יצא מהטרנינג הביתי, כדאי שיתקלח, יתגלח, יגהץ ויתכונן. מובטח שזה ישפר את ההרגשה לכולם.
  • קנו מתנה לחג – תשלחו עציץ או זר פרחים להורים, לאחים ולחברים. חנויות הפרחים עושות שליחויות בימים אלה וגם כך קשה להן אז הרווח כפול.

מה נותר לאחל לכם? שיהיה חג שמח בכל זאת, שתהיו בריאים ושבשנה הבאה נשב על המרפסת ונחגוג את ליל הסדר, ממש כפי שהכרנו כל חיינו, לפי המסורת. דבר אחד בטוח, את ליל הסדר הזה לא נשכח.