מידע לבני משפחה מטפלים ואפוטרופסים בתקופת הסגר

תקופת הסגר מזמנת אתגרים ייחודיים לבני משפחה ואפוטרופסים המטפלים ביקיריהם השייכים לקבוצת סיכון.

להלן תשובות לשאלות נפוצות שיסייעו לכם, בני המשפחה המטפלים, להתנהל באחריות תוך שמירה על הבריאות, הרווחה הנפשית והביטחון שלכם ושל יקיריכם.

לקריאה ושמירה של המסמך, לחצו כאן 

אנחנו מעריכים ומוקירים את ההתגייסות והעבודה המשותפת עם משרד ראש הממשלה, המשפטים, הבריאות, העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, השוויון החברתי, רשות האוכלוסין וההגירה, אשל-ג'וינט ומכון ברוקדייל לטובת המטרה החשובה הזאת.

 

בריאות בני המשפחה במהלך הסגר

 

שאלה

האם מותר לבני משפחה מטפלים ואפוטרופסים לבקר את יקיריהם ולסייע להם במגוון פעולות נדרשות במהלך הסגר?

תשובה

כן. הגבלות התנועה מאפשרות להגיש סיוע לאנשים בעלי קושי או במצוקה, בתוך

כך גם לבני משפחה. ככל שנדרש סיוע כזה יש לו חשיבות רבה להתמודדות עם

הסגר וההגבלות. זאת תוך הקפדה מירבית על מיגון וריחוק פיזי במטרה להגן על בני

המשפחה באוכלוסיית הסיכון.

 

שאלה

האם בתקופת הסגר יתאפשרו טיפולים רפואיים או ביקורים של אנשי טיפול שונים בבית המטופל?

תשובה

כן, אין מניעה לבצע טיפולי בית בבית המטופל, חשוב להקפיד על המיגון הנדרש של

איש הטיפול וכן על ריחוק פיזי מעל 2 מטרים ככל שניתן במסגרת הטיפול.

 

שאלה

מה מומלץ לעשות במידה ובן המשפחה הזקן לא מרגיש טוב?

תשובה

ההתנהלות היא כבשיגרה. במידה ולא חשים בטוב יש לפנות לרופא המטפל בהתאם

לבעיה שעלתה. ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל טלפונית או במרפאה. חלק

מהשירותים הרפואיים בקופות החולים יכולים להינתן היום גם מרחוק.

למידע יש לפנות למוקד קופת החולים.

 

שאלה

האם ניתן להמשיך להגיע לטיפולים קבועים ובדיקות בזמן הסגר?

תשובה

כן. חשוב מאוד לא להזניח בדיקות או טיפולים נדרשים ולהגיע לטיפול במרפאה או

בית החולים.

 

שאלה

אמי צריכה לחדש מרשם לתרופות ולאסוף אותן מבית המרקחת, ואין מי שיוכל

לעשות זאת עבורה. מה ניתן לעשות?

תשובה

עבור מרבית התרופות ניתן לבצע חידוש מרשם התרופות באמצעות בקשה מקוונת

באתר הקופה או בשיחה טלפונית עם הרופא המטפל. מטופלים שאינם מסוגלים

להגיע למרפאה או לשלוח מי מטעמם לקחת תרופות מבית המרקחת, יפנו למוקד

קופת החולים לקבלת פתרון.

מספרי המוקדים: כללית 2700 * | מכבי 3555 * | מאוחדת 3833 * | לאומית 507 *

 

שאלה

התחלנו בתהליך של הסדרת האשפוז בבית אבות מול משרד הבריאות, האם

הטיפול ממשיך גם בסגר ולמי לפנות?

תשובה

כן, צוות לשכת הבריאות עובד, ויוכל לסייע בבדיקת סטטוס הבקשה. צרו קשר

בבקשה עם עובדת סוציאלית בלשכת הבריאות לפי אזור המגורים של הזקן, בכדי

לקבל את ההדרכה הנדרשת להמשך הטיפול. פרטי לשכות הבריאות מופיעות באתר

משרד הבריאות.

 

גמלת סיעוד בביטוח לאומי

 

שאלה

האם יש שינוי בעבודת המטפלות הסיעודיות בזמן הסגר?

תשובה

ככלל אין שינוי בעקבות הסגר. המטפלות ימשיכו לספק שירותי סיעוד. על המטפלות

להקפיד על מיגון בהתאם להנחיות משרד הבריאות. במידה ותופסק לגמרי התחבורה

הציבורית, באחריות נותני השירותים )הארגון שמעסיק את המטפלת( לממן שירותי

הסעה פרטיים על מנת לאפשר הגעה סדירה לבתים.

אם בכל זאת, המטפלת לא הגיעה יש ליצור קשר עם נותן השירותים, אשר יבדוק

ובמידת הצורך ישלח מטפל/ת מחליפ/ה.

 

שאלה

אבי מבקר במרכז יום לקשיש, האם צפוי שינוי בפעילות?

תשובה

מרכזי היום לקשיש נשארים פתוחים ופועלים על פי הנחיות משרד העבודה הרווחה

והשירותים החברתיים. במידה ויחול שינוי ומרכז היום ייסגר או שהאזרח הותיק

מעדיף להישאר בבית, ניתן לקבל טיפול חלופי בבית על ידי מטפל/ת או לקבל סל

שירות ממרכז היום. לשם כך יש ליצור קשר עם נותן השירותים המטפל בך, או עם

מרכז היום ולבקש שירותי טיפול חלופיים בבית.

שאלה

אמי עברה להתגורר אצל בן משפחה בעיר אחרת למשך התקופה, האם ניתן להמשיך לקבל שירות הסיעוד בבית בן המשפחה המארח?

תשובה

ניתן להמשיך לקבל שירות. לשם כך יש לפנות למוקד הסיעוד של ביטוח לאומי

2637 *, ליצור קשר עם נותן השירות ולבקש לעדכן את מקום המגורים. הדבר אפשרי

גם אם בעקבות המעבר יש צורך בהחלפת נותן השירותים.

במידה והאזרח הותיק מקבל שירות ממחלקת השירותים החברתיים בעיר מגוריו

בתשלום או בהתנדבות, יש לעדכן על המעבר את המחלקה לשירותים חברתיים. כמו

כן, כדאי לעדכן שכן או שכנה על המעבר הזמני לתקופת הסגר.

 

שאלה

נקבע להורי ביקור בית של עובדת סוציאלית מהביטוח הלאומי במועד שחל בתקופת הסגר, האם הביקור יבוטל? מה יקרה עם הטיפול בתהליך?

תשובה

ככלל, בתקופת הסגר, העובדים הסוציאליים של ביטוח לאומי לא יקיימו ביקורי בית.

בקשות שהתקבלו טרם תקופת הסגר יטופלו באופן זמני ללא ביצוע ביקור בית. עם

תום תקופת הסגר נחדש את ביקורי הבית ונתאם מחדש.

 

שאלה

אנחנו חוששים להכניס מטפל/ת לבית עקב הקורונה. מה ניתן לעשות עם הזכאות

לגמלת סיעוד?

תשובה

זכאי לגמלת סיעוד שאינו מעוניין להכניס מטפל/ת לביתו עקב חשש הידבקות

בקורונה יוכל לקבל גמלה בכסף עד סוף דצמבר 2020 . אם טרם ביקשת את ההמרה

לגמלה בכסף, אך בפועל לא מימשת את זכותך למטפלת, ביטוח לאומי ימצה את

זכויותיך ותקבל החזר כספי לפי גמלת הכסף המגיעה לך, אשר יופקד בחשבון הבנק

שלך. כל האמור נכון עבור שירותים שינתנו עד ה 31/12/2020- .

שאלה

האם ניתן להגיש בתקופת הסגר בקשה לגמלת סיעוד או להחמרה במצב?

תשובה

ניתן להגיש את הבקשות בתקופת הסגר באופן מקוון או "בתיבת השירות" בסניף

הביטוח הלאומי, או על ידי שליחת המסמכים בפקס או בדואר. הבקשות יטופלו על

ידי מחלקות הסיעוד בביטוח לאומי. ההנחיות בנושא באתר המוסד לביטוח לאומי.

 

העסקת עובד זר בזמן הסגר

שאלה

מהן ההנחיות לעובדים זרים בתקופת הסגר?

תשובה

ההנחיות וההגבלות החלות על העובד/ת הזר/ה הן כמו על כל האוכלוסייה בסגר. מצ"ב

איגרת למטופלים ולעובדים הזרים בעברית ובאנגלית. ההנחיות פורסמו גם בשפות

שונות עבור העובדים הזרים באתר רשות האוכלוסין וההגירה.

 

שאלה

על פי מגבלות הסגר העובד הזר נדרש להישאר בבית המטופל גם ביום המנוחה,

האם נדרש תשלום נוסף לעובד הזר.

תשובה

העובד הזר המועסק בענף הסיעוד מתגורר בבית המטופל, זכאי ליום מנוחה שבועי.

בשל הסגר העובד נדרש לשהות בבית המטופל גם ביום המנוחה ובזמן זה הוא פטור

מכל עבודה. ככל והעובד אינו מועסק ביום זה, אין להתייחס לכך כיום עבודה נוסף

ולא נדרש על כך תגמול. ביום המנוחה רשאי העובד לצאת בהתאם להנחיות משרד

הבריאות וההגבלות שנקבעו.

 

שאלה

איך מגישים בקשה להיתר העסקת עובד זר? איך מאתרים עובדים פנויים?

תשובה

ניתן להגיש בקשה לקבלת היתר באמצעות אחת מ 99 הלשכות הפרטיות או ישירות לענף הסיעוד באגף ההיתרים בקבלת קהל/בדואר. הסניפים בירושלים, באר שבע, חיפה, תל אביב, כפר סבא, ראשל"צ ממשיכים לטפל בבקשות גם בתקופות הסגר. על מנת לאתר עובד פנוי יש לפנות לאחת מ 99- הלשכות הפרטיות המורשות. למעקב אחר הבקשה שהוגשה ולקבלת ההיתר מרחוק ניתן באמצעות שירות מקוון באתר הרשות קישור לבירור סטטוס ההיתר.

כמו כן, ניתן להגיש באמצעות הלשכה הפרטית בקשות להזמנת עובד זר מחו"ל בהתאם למתווה הכניסה שפורסם.

 

שאלה

אם פג תוקף רישיון העבודה של העובד הזר בעת הסגר מה ניתן לעשות?

תשובה

ישנן מספר אפשרויות:

  • להגיש באמצעות הלשכות הפרטיות ("תאגידים") בקשה לרשות האוכלוסין להארכת רישיון. רשות האוכלוסין עובדת גם בסגר ונותנת שירות ומענה, גם אם בהיקף יותר מצומצם. את רשימת הלשכות המורשות ויצירת קשר ניתן למצוא באתר הרשות.
  • חוק הארכת מועדים האריך באופן אוטומטי את הרישיונות של העובדים הזרים בענף הסיעוד וכן את ההיתרים של המעסיקים ועל כן מומלץ לבדוק טרם הגשת בקשה את תוקף הרישיון של העובד ואת סטטוס ההיתר. השירות ניתן ללא תשלום.
  • קישור לבירור סטטוס מעמד העובד הזר.
  • קישור לבירור סטטוס ההיתר.

 

שאלה

אם העובד הזר שמטפל בסבי, נחשף או אובחן כחולה מאומת, מה עליי לעשות? למי יש לפנות, מי אחראי למקום בידוד, וכיצד מוצאים מחליף?

תשובה

חוק עובדים זרים מחייב מעסיקים לבטח את העובדים בביטוח בריאות. על העובד/

מעסיק לפנות לקופת החולים שלו ולקבל הנחיות. עובד שנמצא חולה, יישלח למלונית

בהתאם לאישור קופת החולים ומשרד הבריאות.

לגבי עובדים מחליפים – יש לפנות ללשכה הפרטית שתפקידה לסייע למטופל

במציאת עובד זר חלופי.

 

תמיכה בבני משפחה מטפלים

שאלה

אני מרגיש/ה עומס רב בתקופת הקורונה ומתח סביב הדאגה והסיוע ליקיריי, לאן

ניתן לפנות לקבלת תמיכה?

תשובה

כבני משפחה מטפלים, חשוב להתייעץ, להסתייע ולהתחזק בתקופה זו. ישנם גורמים

רבים שישמחו לעמוד לרשותך ולתת לך מענה ותמיכה אישית. פרטים ליצירת קשר

ניתן למצוא בסוף המסמך.

 

למידע נוסף בשאלות אלו, שאלות נוספות ובקשות לסיוע:

 

  • קול הבריאות, מוקד טלפוני משרד הבריאות – 5400 *
  • מוקד הביטוח הלאומי בנושא סיעוד – 2637 *
  • מוקד משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – 118
  • מוקד המשרד לשוויון חברתי – 8840 *
  • רשות האוכלוסין וההגירה – מרכז שירות ומידע ארצי – 3450 *
  • מוקד לפניות בנושא אפוטרופסות, ייפוי כח מתמשך – 6107 *
  • הנחיות לאפוטרופסים
  • מוקד פיקוד העורף – 104
  • המוקד העירוני – 106
  • אתר אשל ג'וינט ישראל

 

מרכזי ייעוץ ותמיכה לבני משפחה מטפלים:

 

  • מרכז ייעוץ ותמיכה Caregivers ישראל – שאלות ותשובות ב- WhatsApp
    055-9993311
  • מרכז תמיכה יעוץ לקשיש ומשפחתו הביטוח הלאומי – 9696 *
  • עזר מציון – קו מידע ותמיכה לבני משפחה מטפלים – 1-800-80-20-30
  • עמדא- קו מידע לבני משפחה של חולים עם דמנציה/אלצהיימר – 8889 *
  • המוקד לסיוע לחולי אלצהיימר ובני משפחותיהם – מענה 24/7 079-5801111
  • נט”ל – קו ייעודי ללחץ וחרדה סביב קורונה – 073-2363380
  • יד לתומך – תמיכה בבני משפחה מטפלים מבית יד שרה – 02-6444678
  • רעות – מרכז מידע בכל הסוגיות הקשורות בטיפול בזקנים – 1-700-700-204

שאלות ותשובות תקופת סגר – לקריאה ולשמירת הקובץ