כשאדם מוצא את עצמו מוגבל מפאת מחלה קשה, תאונה או זקנה, הנטייה הטבעית של הסביבה היא להעניק לו אמפתיה ותשומת לב. זה טוב, מוצדק וראוי ואנחנו בוודאי האחרונים להלין על כך. אבל לפעמים, מאחר שכל הפוקוס מופנה לבן המשפחה החולה, נשכחת העובדה שכמעט כל כניסה של אדם למעגל הטיפולי מחוללת 'רעידת אדמה' שמשגרת גלי הדף המורגשים בכל המסגרת המשפחתית.

מיליון וחצי ישראלים

הערכות מדברות על כך שבכל רגע נתון יש בישראל כמיליון וחצי ישראלים שהטיפול והסיוע לבן משפחה חולה הוא אחד הדברים הכי נוכחים בחייהם. למרבה הצער, אין בישראל מדיניות לאומית שייעודה לסייע ולתמוך באותם בני משפחה, שההידרדרות של יקיריהם מטלטלת את עולמם וכרוכה באינספור אתגרים לוגיסטיים, כלכליים ורגשיים. בדיוק מהסיבה הזו הוקמה עמותת caregivers Israel – כדי לתת סיוע ולהיות כתובת לבני משפחה של אנשים המתמודדים עם מחלה קשה או מוגבלות.

קשיים בכמה מישורים

גם אחרי שעבר שלב ה'הלם', לטיפול בבן משפחה יש השלכות רבות על המשפחה. אמנם ישראל היא מדינת רווחה ומי שמוגבל בתפקוד שלו ותלוי בסביבה יקבל סיוע מרשויות הרווחה והביטוח הלאומי, אבל הדרך למימוש הסיוע כרוכה הרבה פעמים בצליחה של מבוך בירוקרטי ורגשי, ובמקרים רבים הסיוע שהמדינה מעניקה הוא בבחינת 'מעט מדי'.  הקשיים הכלכליים מצטרפים פעמים רבות לקשיים לוגיסטיים.

במקרה ובן המשפחה מטופל במסגרת הביתית דרוש לעיתים ארגון מחדש והתאמה של הדירה, וגם כאשר בן המשפחה מטופל במוסד, 'הזמן' מתגלה כמשאב יקר ערך. מי שעובד במשרה מלאה יתקשה להתפנות לטיפול ולליווי בן המשפחה, ולעיתים הוא יידרש לפשרות כואבות בגזרת הקריירה. אל כל אלה מצטרף הקושי הרגשי האדיר – לראות את בן המשפחה, שהכרנו כאדם עצמאי, נדרש לסיוע בפעולות פשוטות זה אף פעם לא דבר קל. כשמוסיפים לזה את העובדה שהרבה פעמים מדובר בסיטואציה כרונית שלא צפויה להשתפר הקושי הזה מתגבר.

המצב הכרוני והסיזיפי של המטופל הוא במקרים רבים מצב כרוני וסיזיפי לכל התא המשפחתי. מדובר בריצת מרתון עם הרבה עליות ומורדות, ואם יש תחושה קולקטיבית שמאפיינת את המשתתפים בריצה הזו, זו התחושה שבעסק הזה הם נמצאים לגמרי לבד. פה נכנסת לתמונה עמותת caregivers Israel.

כתף להישען עליה

אנחנו בעמותת caregivers Israel מבינים את הקשיים האלה ופועלים בכמה מישורים כדי לשפר את המצב, הן בהגברת המודעות לבעיה ופעולה מול הרשויות והמחוקקים, והן באמצעות יצירת קהילה וירטואלית שמחברת בין בני משפחה המתמודדים עם אתגרים דומים; באיסוף וצבירה של מידע וניסיון מצטבר רלוונטי באספקטים שונים הנוגעים להתמודדות של משפחה שאחד מיקיריה נקלע לסיטואציה טיפולית; ובעיקר בשביל להעניק את הסיוע הרגשי שרק מי ש'כבר היה שם' יודע לתת.

בין היתר עמותת caregivers Israel מעמידה לרשות המשפחות שורה ארוכה של מדריכים מקוונים הנוגעים לאספקטים שונים בטיפול בבני משפחה הסובלים ממגוון בעיות, ומוקד תמיכה טלפוני אליו יכולים בני המשפחה להתקשר ואחד ממתנדבי העמותה ישמח לעמוד לרשותם לקבלת מידע קונקרטי, עצה טובה וכתף ידידותית להישען עליה.

צרו קשר ויועצת מטעמנו תחזור אליכם בהקדם