מאשפוז ועד שחרור: דברים שצריך לדעת על הכניסה לבית החולים
אם בן המשפחה נאלץ להתאשפז בבית החולים, רצוי שאתם – המטפלים – תגיעו לבית החולים מוכנים

אשפוז של קרוב משפחה מטופל הוא תמיד עניין עדין, שדורש מבני משפחה מטפלים התגייסות, היערכות והרבה תשומת לב לפרטים, בין אם הוא מפתיע או מתוכנן מראש. כדי לעזור לכם להתכונן לכל מצב שלא יקרה, ריכזנו כאן דברים שכדאי להיערך להם ושיש לקוות שלא יתרחשו כלל. אם אתם בני משפחה מטפלים, קראו בנחת ובדקו שיש לכם את כל מה שצריך לשם כך.

זכרו את תפקידכם העיקרי
אתם הראש, הפה והידיים של המאושפז/ת כל עוד הם אינם מסוגלים לעשות זאת. זכרו לכתוב את דברי הרופאים, ודאו שהוא או היא מקבלים את התרופות המתאימות ודאגו לעניינים הטכניים אם הם בשליטתכם. זכרו שהצוותים עסוקים מאד ועזרו להם לתת למאושפז/ת את הטיפול הטוב ביותר.

חשוב לזכור, כל זה נדרש מכם אחרי ניתוח ובזמן התאוששות המטופל או המטופלת. כשהם חוזרים לעצמם, ובמידה והם צלולים, הם צריכים להחליט עבור עצמם, ובכל עניין עליכם לשאול ולהתחשב ברצונותיהם וצרכיהם. 

כבר עכשיו: הכינו את הניירת הרפואית ואת רשימת התרופות המדויקת של המטופל
עדכנו את הניירת והרשימות מעת לעת. הלוואי ולא תזדקקו לכך אבל שיהיה לכם בהישג יד, על כל תרחיש שלא יגיע.

חשבו מראש מה תצטרכו באופן אישי, אם וכאשר יאושפז המטופל
גרביים וסוודר, חומרי היגיינה כמו סבון ואלכוג'ל למטופל וגם לכם, מסכות חד פעמיות, מטען לסלולרי וחטיפים. אלה דברים שיעזרו לכם בשהייה בבית החולים.

פתחו קבוצת ווטסאפ ייעודית
דאגו שבקבוצה יהיו כל בני המשפחה והקרובים שיעזרו בטיפול בזמן האשפוז. תעדו שם כל מידע רלוונטי: הפניות, סיכומי רופא, בדיקות, צילומים והפניות, טלפונים של אנשי קשר חיוניים, כך שבכל עת, כל מי שעניין האשפוז נוגע לו, יהיה מעודכן ומסוגל להיעזר וכל המידע יהיה מרוכז במקום אחד.

גייסו את בני המשפחה
גם אם אתם מטפלים עיקריים, עשו חלוקה של שאר בני המשפחה לתפקידים השונים הנדרשים: בירוקרטיה, סידורים מול הבנק, ארגון של עזרה חיצונית, אם דרושה וגם דאגה לבן/בת הזוג של המאושפז/ת, אם יש צורך.

זכרו, יש לכם זכות לקחת ימי מחלה (על חשבון אלה העומדים לזכותכם) לטיפול בהורה או בבן זוג. למימוש, דאגו לקחת אישור על אשפוז של אדם קרוב מדלפק האחיות במחלקה בבית החולים.

גם אם לקחתם על עצמכם את הטיפול במאושפז/ת, דאגו שיהיה מי שיחליף אתכם לטובת התרעננות וחידוש כוחות מעת לעת.

בדקו זכאות נמשכת לגמלת סיעוד
אם המאושפז/ת זכאים לגמלת סיעוד, דעו שזכות זו עומדת להם למשך 30 יום במהלך האישפוז. ניתן להגיש תביעה לגמלת סיעוד עבור מי שמועמד לעבור ניתוח או עבור מי שכבר מאושפז, במהלך תקופת האשפוז. החל מהיום ה-31 לא תשולם הגמלה אך היא תחודש עם השחרור מבית החולים. כל הפרטים למימוש הזכות כאן >> 

במידה ואתם חשים שמצבו של המאושפז המבוגר החמיר, ניתן לשקול הגשה של החמרה, לטובת סיוע נוסף מביטוח לאומי.
למאושפז/ת אין גמלת סיעוד? ניתן להתחיל בהליך מזורז לקבלת הגמלה דרך העובד/ת סוציאלי/ת ו/או דרך יחידות 'סגולה' בבתי החולים.

גיוס כוח עזר לשהיית לילה לצד המטופל/ת
לטובת הקלה על העומס הטיפולי על בני המשפחה, בעיקר באשפוז ארוך, דעו שקיימת זכאות להשתתפות בתשלום, בכל קופות החולים, עבור אח/ות שישהו ליד המטופל/ת בלילה.
הפניה לכוח עזר תוכלו למצוא בדלפק האחיות בבית החולים או למצוא בלוח המודעות במחלקה על חברות מומלצות.
תוכלו לברר מה מציעה קופת החולים של המאושפז כאן >> 

היעזרו בצוות הסוציאלי של בית החולים
נסו לברר מי העובד/ת הסוציאלי/ת של המחלקה וכיצד ניתן ליצור איתם קשר לקביעת פגישה אישית או טלפונית. החל מעזרה רגשית ונפשית עבור כולכם וכלה בזכויות המאושפז ובמצפה להם ולכם ביום של השחרור מבית החולים. עוד פרטים תוכלו למצוא כאן >> 

שחרור מבית החולים
המטופל/ת מראים סימני החלמה? דברו עם הצוות על צפי השחרור; מה לוח הזמנים המשוער ומה המלצתם להמשך הטיפול. האם יש צורך בשיקום ואם כן, האם יהיה זה שיקום ביתי או שיקום מוסדי?
גשו לאשת הקשר של קופת החולים של המטופל/ת ודונו איתה באפשרויות שמעמידה קופת החולים לתקופה שאחרי השחרור.
עוד מידע על האפשרויות לאחר השחרור כאן >> 

במקרים מסויימים עומדת למטופל/ת זכאות להבראה לאחר הניתוח. כדאי לברר בקופת החולים של המטופל/ת מה מציעה קופת החולים ותוכלו לבדוק גם כאן >> 

נאחל לכם ולבני המשפחה המטופלים החלמה מהירה.

כמובן שתמיד תוכלו להתייעץ איתנו – מרכז הייעוץ והתמיכה של CareGivers Israel עומד לרשותך לטובת ייעוץ טלפוני ללא עלות כאן >>   או שליחת הודעה בווטסאפ בלבד 055-9993311