המדריך לבני משפחה מטפלים

שאלות ותשובות מרכזיות

קהילה

קהילת און ליין תומכת

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תוכן עניינים

פסק זמן - תרגיל בהרפיה

“במדיטציה, אנחנו יכולים להאט את הקצב, לשבת בשקט, ולהישאר עם מה שמופיע” (ג’ק קורנפילד, דרך הלב, מודן, 2001

הרפיה או מדיטציה הן טכניקות שיש ללמוד ולתרגל. תהליך הלמידה מאפשר לגוף ולנפש לחוות חוויה של מנוחה ורגיעה, וגם מלמד את האדם להפעיל אותן בהמשך ברגעים של לחץ ומתח. אולם, חשוב לזכור שלא ניתן ללמוד דרכים להרפיה בתוך מצב המתח עצמו. לא יועיל לנו לומר לאדם כעוס ומתוסכל “תנשום עמוק!” שכן הוא אינו יודע כיצד לעשות זאת.

כדי לתרגל הרפיה עלינו להבטיח לעצמנו סביבה רגועה ומרחב של זמן לתרגול. גם 5 דקות ביום יועילו, אך עלינו לדאוג שבאותן 5 דקות נהיה עם עצמנו, במקום שקט, ואיש לא יפריע לנו.

שבו בכיסא או בכורסא התומכים היטב בגוף שלכם, כך שתוכלו להתמסר להרפיה. שבו בישיבה נוחה ועצמו את העיניים. הפנו את תשומת ליבכם אל הנשימה. שימו לב במיוחד לנשיפה ותנו לעצמכם לחוש את הגוף מרפה את עצמו עם כל נשיפה ונשיפה. דמיינו את הנשיפה כמו גל פנימי רך העוטף את גופכם ולוקח עימו את הכאב והמתח. תנו לכיסא להחזיק את גופכם ושחררו את ההחזקה המיותרת של מתח בחלקי הגוף השונים שלכם. כאשר תשומת הלב שלכם נודדת – החזירו אותה בעדינות והפנו אותה שוב אל הנשיפה ואל שחרורה.

בתום הזמן שהקצבתם לתרגול השתהו עוד דקה או שתיים כדי לצאת בהדרגה מהמצב הרפוי בטרם תחזרו אל התפקוד היומיומי. נסו לשמר את התחושה הפנימית השקטה גם לאחר זמן התרגול.

תמר אשל ביאלר

פסיכולוגית קלינית