המדריך לבני משפחה מטפלים

שאלות ותשובות מרכזיות

קהילה

קהילת און ליין תומכת

תוכן עניינים

האם אני Caregiver, בן משפחה מטפל?

היה עצוב לגלות שפתאום אימא זקוקה לי

יותר ממה שאני זקוקה לה"

כמעט כולנו Caregivers, מטפלים, או נטפל בשלב מסוים בחיינו באדם קרוב לנו המתמודד עם מחלה, מוגבלות או זקנה. למעשה, אחד מכל שלושה ישראלים מטפל באדם קרוב ותומך בו פיזית, רגשית, רוחנית, כספית ומעשית.

קשה לומר בדיוק מתי מתחיל התפקיד ומתי הוא נגמר.

אתם עשויים להפוך למטפלים בן לילה, למצוא את עצמכם נוטלים תפקיד שמעולם לא הוכשרתם אליו. לעיתים מדובר בטיפול בהורה מזדקן שהתפקוד שלו הולך ומידרדר, לעיתים בבת זוג שחלתה בסרטן או בילד המתמודד עם קושי נפשי. לפעמים מדובר בליווי לאורך שנים של בן משפחה שחלה במחלה כרונית ולעיתים בהתגייסות בזמן חירום. בכל מקרה, טיפול באדם אחר עשוי להיות מתגמל ומאתגר כאחד. הוא יכול להיות בלתי צפוי, תובעני, להיתפס כמשהו שאי אפשר להתמודד עימו. פעולות שגרתיות כמו יציאה לעבודה, סידורים וניהול סדר יום עשויות להתגלות כבעייתיות עד כדי כך שלעיתים אף קשה לתכנן את יום המחר. למרות קשיים אלו, הטיפול באדם חולה יכול להפוך לחוויה מעצימה, משמעותית ומשנת חיים. הוא עשוי להעניק לכם הזדמנות לגלות את עוצמתכם, את היכולת שלכם להתמודד עם משברים, לענות לצרכים ולפתור 

בעיות, ולא פחות חשוב – את ההזדמנות לזכות בהכרת תודה והערכה מהחולה ומהסביבה.

בתוך סבך התחושות אין זה נדיר כי תרגישו מתח, חרדה וכעס על כך שחייכם הקודמים השתנו באופן כה פתאומי וללא הכנה מראש. יתעוררו אצלכם סימני שאלה שונים: איך מנהלים את הטיפול? האם זה התפקיד שלי? מה אני צריך לדעת? מה הדבר הראשון שעליי לעשות?

כל חוויה של טיפול בקרוב חולה היא ייחודית. יש בה תחושות שונות ואתגרים מגוונים. בן המשפחה המטפל נדרש למלא תפקיד מורכב וקשה הכולל את הטיפול בחולה או המזדקן, את מטלותיו האישיות בבית ובעבודה, וכן את המטלות שהחולה או המזדקן מילא בעבר ואינו יכול למלא עוד. מבחינה רגשית בן המשפחה המטפל חווה אובדן, אך לרוב הוא מרגיש שאין לו לגיטימציה לבטא את רגשותיו בפני החולה או המזדקן או בפני הסביבה הקרובה. “תהיי חזקה בשבילו” ו”אל תבכי לידו” הם משפטים שבני משפחה רבים שומעים לאורך הדרך. חשוב לזכור כי גם לבן המשפחה המטפל נדרשת תמיכה, התייחסות ואוזן קשבת.

לשם כך אנחנו כאן איתכם. חשוב לנו להיות חלק מצוות התמיכה שלכם, להאיר לכם את הדרך שיצאתם אליה עם יקירכם. אנחנו כאן כדי לנסות להקל עליכם ולעזור לכם לזהות את הצרכים שלכם ככאלה הראויים להכרה ולתשומת לב.