המדריך לבני משפחה מטפלים

שאלות ותשובות מרכזיות

קהילה

קהילת און ליין תומכת

תוכן עניינים

השירות הסוציאלי

העובדות הסוציאליות הן חלק בלתי נפרד מהצוותים הרב-מקצועיים במערכת בתי החולים ובקהילה. הן נועדו לתת מענה לקשיים הנובעים מהחולי או מהאשפוז ומספקות הכנה לקראת הליכים רפואיים, אשפוזים ושחרורים.

תחומי הפעילות של השירות הסוציאלי כוללים, בין היתר, סיוע בהתמודדות עם הקשיים הרגשיים, המשפחתיים, ההתנהגותיים והתפקודיים הנובעים ממחלה ומאשפוז; מתן מידע לחולה או זקן ומשפחתו על זכויות ושירותים; מינוי אפוטרופוס או מיופה כוח לטיפול רפואי; ארגון וגיוס משאבים משפחתיים וקהילתיים הנדרשים להתמודדות עם המצב הרפואי ועוד.

שאלו את הצוות הרפואי כיצד ליצור קשר עם העו”סית במחלקה.

בקהילה אפשר להיעזר בעו”סיות בסניפי קופות החולים באזור מגוריכם ובעו”סיות במחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית. מומלץ לברר איתן מהם השירותים הייחודיים לבני משפחה מטפלים, כמו ייעוץ אישי וקבוצות תמיכה.

כמו כן, בסוף 2019 הושקה יוזמה חדשה של משרד הרווחה ואשל ג›וינט, ובמסגרתה תוכלו למצוא בשלושים יישובים בארץ עו”סית ייעודית לבני משפחה מטפלים. היישובים הם: אור יהודה, אשדוד, באר טוביה, באר שבע, בני ברק, בני שמעון, בת ים, גבעת שמואל, גליל עליון, דרום השרון, חיפה, טירת כרמל, יהוד, ירוחם, ירושלים, מ”א זבולון, מגדל העמק, מעלה אדומים, נצרת, נשר, עמק הירדן, עמק המעיינות, צפת, קריית אונו, קריית ביאליק, קריית טבעון, קריית ים, שדרות, שפרעם, תל אביב (רשימת היישובים עשויה להתעדכן מעת לעת, וכדאי לבדוק מול הרשות המקומית).

ייעוץ משפחתי או אישי על ידי גרונטולוג או עו”סית נותן מענה להתמודדות של מבוגרים בגיל השלישי ובני משפחותיהם עם שינויים, סוגיות אישיות ומשברים. המטופלים ובני המשפחה המטפלים מקבלים ייעוץ הנוגע לשינויים האופייניים לגיל המבוגר, הכוללים גם התמודדות עם מחלות דמנציה ואלצהיימר. שינויים אלו מצריכים לעיתים קרובות דיאלוג בין בני המשפחה לבין גורמים משפטיים, רפואיים וקהילתיים. הגרונטולוג מפנה את הזקן ובן המשפחה המטפל לגורמים המקצועיים השונים (ביטוח לאומי, חברות ביטוח, קופות חולים וכולי) במטרה להקל את תהליך הטיפול בזקן. ​

שירותים נוספים 

בחלק מבתי החולים תמצאו שירותים כמו מרכזי מיצוי זכויות עבור מטופלים ומשפחותיהם (כמו יחידות סגולה ומרכזים מטעם מרכזי הבריאות), שירותים פסיכולוגיים, קבוצות תמיכה וכן שירותי ארוחות חמות והסעות (הניתנים לרוב על ידי עמותות). חפשו אותם או שאלו את הצוות בבית החולים.